Matu dan Daro

Matu dan Daro
Peta dan lain2

About Me

My photo
Blog hasil sumbangan dan idea semua member2 fb Syafaat Daro, Staf S.K Pangtray, Abdul Razak Judin, Aru Wan, Encik Reza, Rofiza Mushairi, Fatimah Ani, Genks Jawak, Nek Usu Ayang,Ji Zull, Lurve Papa Chayunkz Kow, Azieah Mahdi, Soo Jee, SaiKo Sai, Orish Nemo, Nalza Nalz, Foo Eightt, Hajijah Dikoh, Canai Dao-eh, Encik Pocong dan lain2 yg belum sempat nak isikan namanya di sini.

Followers

Saturday 28 May 2011

Cerita Dongeng Masyarakat Melanau Daro

Si Cantik Bernama Sananah

Cerita yang mungkin ada kebenarannya dan mungkiin juga ada tokok tambahnya.Tapi saya tak de menokok tambah cerita. cuma masukkan iklan je sikit. Biasa lah kan penaja. Group ni. Kenalah Iklankan barang2 Syafaat.  :)

Suatu masa dahulu. org melanau diam di rumah panjang. Tak terkecuali Melanau Daro.
Rumah panjang yg pertama di daro bertempat di Ulu Sungai Pangey. dan legendanya terdapat 58 pintu.

Di rumah panjang tersebut ada seorang gadis yg sangat cantik bernama Senanah. Mengikut dongeng jika dia minum air. air yg mengalir di dalam lehernya boleh di lihat. Begitu cerahnya dia. (apa rahsianya) Mungkin pakai Tia Amelia @ Natasya (kat Kedai Syafaat ada jual dgn harga yg berpatutan)  hihihi apa aku merapu lak ni. IKLAN LE KEJAP K. ooooooo soley soley. :)

Oleh kerana Kejelitaan Sananah. Dia menjadi bualan di merata tempat. Dan menjadi rebutan setiap pemuda pelabagai bangsa da kawasan setempat. Dan dengan itu tercetusnya perang. Sebahagian penduduk lari utk menyelamatkan diri. Sananah pula bersembunyi di dalam sungai. Badan Sananah luka2 kerana ranting semasa lari untuk menyelamatkan diri. Bila dalam sungai pula org2 yg mencari Sananah menggunakan lembing dan pelabagai alatan tajam dan mencucuk2 ke permukaan sungai. utk mencari Sananah. Sebagian hujung lembing terkena badan Sananah. Tapi Sananah cuma mendiamkan diri. Oleh itu Sananah tidak dapat dijumpai. Semasa Sananah bersembunyi dalam sungai dgn badan yg luka. Datang lah ikan Ibeg (Keli pendek/berbintik) menjilat2 luka Sananah. Ajaibnya luka Sananah menjadi sembuh. Sananah membuat satu sumpahan. Sesiapa sahaja keturunan nya yang makan ikan Ibeg. akan mendapat bala bencana. Jadi sesiapa org melanau yg pantang memakan ikan Ibeg. Dia adalah keturunan Sananah. Cantik jelita lah keturunan Sananah ni. ( kejelitaan adalah hak milik setiap insan) JANGAN LAK CUBA MASUK SUNGAI CARI IKAN IBEG UTK UBAT LUKA. cari je kat kedai Syafaat ada krim gamat dan miyak gamat untuk ubat luka. Dijamin halal dan ramai yg bagitahu berkesan. Jagan hanya di baca tapi hendak lah di cuba.  hihi.  Cerita ttg Sananah cuma berhenti setakat ini. Tak tahu apa yg terjadi seterusnya.

3 comments:

  1. Bagus ceritanya ...ada apa2 binatang yg ada kaitan dengan cerita dongeng kaum Melanau?

    ReplyDelete
  2. ow.. ptutlh .. kmi pun pntang mkn ikan ibeg,..

    ReplyDelete
  3. ow.. ptutlh .. kmi pun pntang mkn ikan ibeg,..

    ReplyDelete